CEL SZKOLENIA:
Sprawny, zorganizowany, płynnie realizujący zadania i skutecznie osiągający cele ZESPÓŁ stanowi jeden z fundamentów efektywnie działającej organizacji. To fakt. Często jednak zbyt mocno skupiamy się na samym zespole jako strukturze, próbując go w określony sposób ukształtować czy nauczyć wybranych rzeczy, zapominając o tym, że ZESPÓŁ TWORZĄ JEDNOSTKI.
Jednostki, które posiadają swój indywidualny, często unikalny potencjał, swoje własne możliwości, kompetencje, cechy, ale również blokady, bariery, trudności. Każda osoba prezentuje określone podejście, energię, rodzaj oceny, metody działania, sposób reagowania na problemy czy potrzebę motywacji. Ich połączenie stworzy zespół o określonym potencjale i prawdopodobnej ścieżce rozwoju.
Wówczas możliwości jest kilka:
- Stworzymy zespół taki, jakiego oczekiwaliśmy. Osiąga zamierzone cele w sposób i w czasie jaki zakładaliśmy, funkcjonuje sprawnie i zgodnie z planem.
- Stworzymy zespół, który jest daleki od naszych oczekiwań lub co najmniej z nimi niezgodny. Nie spełnia swojej roli, nie osiąga zakładanych celów lub robi to przesadnym kosztem (konflikty, koszty finansowe i/lub czasowe, itd.). W najlepszym wypadku oceniamy ten zespół jako przeciętny lub stosunkowo dobry, jednak wciąż niezgodny z naszymi docelowymi oczekiwaniami. Może okazać się, że taki pozostanie. To zespół, który nie jest w stanie przekroczyć pewnego pułapu jakości czy rozwoju, nawet jeśli jest dobrze zarządzany. Możliwe, że tworzą go jednostki, które w połączeniu ze sobą nigdy nie wykreują oczekiwanej jakości, nie osiągną docelowego rezultatu. Tworzą go np. w większości lub całości perfekcjoniści - którzy mogą blokować działanie, pesymiści - którzy nie zaryzykują i nie podejmą wyzwań, analitycy - którzy nie będą potrafili wdrożyć działań czy sami optymiści - którzy nieracjonalnie ocenią możliwości i doprowadzą do błędu. Wówczas konieczna będzie nowa konstrukcja zespołu, być może zaproszenie do zespołu nowych osób lub zmiana dotychczasowych.
- Stworzymy zespół, który jest niezgodny z naszymi oczekiwaniami. Być może w niewielkim, a być może w znaczącym stopniu – wciąż wymaga zmiany, informacji w którym kierunku należy go rozwijać czy które obszary wymagają „naprawy”. Przede wszystkim jednak - który potencjał poszczególnych osób jest dla tego zespołu kluczowy. Jakie cechy, postawy, zachowania, sposób myślenia czy podejmowania decyzji DANEJ OSOBY stanowią źródło sukcesu dla zespołu, a które elementy powodują blokadę, opóźnienia czy błędne działania. Ta wiedza i świadomość pozwoli trafnie wykorzystać to, co bezwzględnie sprzyja dynamicznemu rozwojowi zespołu dzięki poszczególnym jednostkom, a jednocześnie wypracować sposób postępowania z tym co u tych jednostek niekorzystne dla konkretnego zespołu.
Celem szkolenia jest diagnoza konkretnego zespołu i określenie jego potencjału poprzez rozpoznanie możliwości i barier poszczególnych osób tworzących zespół oraz w oparciu o rezultaty, jakie razem osiągają w trakcie współpracy.
EFEKTY SZKOLENIA:
- Poznanie potencjału danego zespołu i dalszych możliwości jego rozwoju (lub ich braku)
- Poznanie potencjału (w tym możliwości, mocnych stron, jak i barier czy blokad) poszczególnych osób tworzących zespół oraz ich wpływu na funkcjonowanie zespołu
- Diagnoza potrzeb i możliwości zespołu w obszarze komunikacji, metod współpracy, podziału zadań i odpowiedzialności
- Poznanie roli kierownika w danym zespole oraz jego wpływu na funkcjonowanie tego zespołu
- Stworzenie rekomendacji rozwojowych dla zespołu:
- w którym kierunku warto się rozwijać
- nad którymi obszarami warto pracować
- które elementy trzeba bezwzględnie zmienić lub odrzucić
- na czym obligatoryjnie bazować, aby osiągnąć sukces jako zespół
DLA KOGO JEST SZKOLENIE:
Dla zespołów, które:
- nie wiedzą w jakim kierunku się rozwijać lub mają poczucie, że nie wykorzystują pełni swoich możliwości
- czują, że stoją w miejscu i nie osiągają zamierzonych efektów
- są nieskuteczne i zagrożone rozpadem
- trawią konflikty, kiepska atmosfera i przytłaczająca rywalizacja wewnątrz-zespołowa
- chcą poznać wachlarz swoich możliwości, przyspieszyć dynamiczny rozwój i osiągać ponadprzeciętne wyniki
- dopiero powstały i chcą od początku rozwijać się w trafnym kierunku
- tworzą osoby nie odczuwające satysfakcji z wykonywanej pracy
- tworzą osoby mające poczucie marnowania swojego potencjału lub wykonywania zadań, w których nie są wystarczająco kompetentne
- tworzą osoby otwarte na konstruktywną informację zwrotną (w tym mające odwagę zmierzyć się z niekomfortową informacją o sobie), zmotywowane do działania, odczuwające silną chęć zmiany na lepsze i gotowe do intensywnego wysiłku rozwojowego
Dla zespołów, których kierownicy:
- są gotowi aktywnie włączyć się w diagnozę i rozwój zespołu
- są gotowi wziąć współodpowiedzialność za działanie zespołu, panującą w nim atmosferę i osiągane wyniki
- są otwarci na konstruktywną (i niekiedy niekomfortową) informację zwrotną i gotowi wziąć odpowiedzialność za swoje nietrafne działania zarządcze
- nie tylko wyślą zespół na szkolenie, aby trener wykonał główną pracę, ale są gotowi wziąć aktywny udział w szkoleniu lub co najmniej zapoznać się z jego wynikami i wdrożyć rekomendacje w swojej organizacji
DLA KOGO NIE JEST SZKOLENIE:
Dla zespołów, które:
- nie mają motywacji do zmiany i chęci do działania
- są zamknięte na konstruktywną informację zwrotną i brak im gotowości do zmiany perspektywy
- nie są gotowe na duży wysiłek i prace rozwojową
- nie mają w siebie chęci i gotowości do zmiany niesprzyjających relacji w zespole
Dla zespołów, których kierownicy:
- nie są gotowi, aby wziąć za nie odpowiedzialność
- nie mają motywacji (i/lub czasu) do zmiany i intensywnej pracy rozwojowej
- są zamknięci na konstruktywną informację zwrotną, w tym być może wiadomość, że ich działania zarządcze są główną przyczyną złego funkcjonowania zespołu
Warunki wstępne do udziału w szkoleniu:
- W szkoleniu mogą wziąć udział maksymalnie dwa różne zespoły z wybranych firm. Rekomendowany jest udział jednego zespołu z danej organizacji. Pracujemy nad diagnozą i usprawnieniem KONKRETNEGO zespołu.
- Rekomendowany jest udział Kierownika zespołu, co znacząco zwiększa skuteczność działań szkoleniowych. Kierownik to CZŁONEK zespołu.